Agrifirm
Mijn eerste periferiestage ga ik lopen bij Agrifirm. Deze
begint op 22 october 2012 en duurt 12 weken. Om meer informatie te krijgen over
Agrifirm heb ik dit bedrijf geanalyseerd met het 7 s model.
Het 7S-Model is ontworpen door het Amerikaanse
consultancy bureau McKinsey. Het is een systeem om de kwaliteit te meten van de
prestaties die een onderneming levert. Dit gebeurt aan de hand van zeven
dimensies. Deze dimensies zijn allemaal met elkaar verbonden.
Verder moeten deze
dimensies in evenwicht zijn en elkaar ondersteunen. Op deze manier wordt er een
effectieve en efficiënte onderneming gerealiseerd.

Strategie ( strategy )
Agrifirm wil een schakel zijn in het succes van klanten
en partners en duurzame waarde genereren voor haar leden. Om deze positie te
verwerven, zullen wij ons de komende jaren toeleggen op groei en focus,
nationaal en internationaal. Vier strategische pijlers helpen onze
doelstellingen te behalen.
-
One firm: bedrijfsstructuur die dicht bij de
klant ligt. Daarom kiest Agrifirm voor zelfstandige dochterondernemingen. Maar het
blijft een grote organisatie waardoor kennis kan worden gebundeld en ook goed
worden samengewerkt.
-
Samenwerking: samenwerking met klanten en binnen
partnerships, samenwerkingsverbanden maken hun sterker en zorgen voor het
behalen van hun doel.
-
Innovatie: vernieuwing is het bestaansrecht voor
het bestaansrecht van de agrarische ondernemer. Research & Development
heeft dan ook een centrale plek binnen onze organisatie, om nu én in de
toekomst duurzame, resultaatgerichte innovaties te brengen.
-
Groei in omzet en resultaat: groei zorgt voor
een aantrekkelijk bedrijf voor goed opgeleide en gemotiveerde professionals die
zorgen voor resultaat en deskundig advies binnen Agrifirm en bij hun klanten. Groei
zorgt ook voor kostenbesparingen, inkoopvoordelen en een versterking van onze
gezamenlijke innovatiekracht.
Structuur ( structure )
Agrifirm is een sterke coöperatieve onderneming waarin
17750 nederlandse ondernemende boeren en tuinders hun kracht hebben gebundeld.
Het is ontstaan in 2010 uit de fusie van Agrifirm met Cehave Landbouwbelang.
Meer dan 100 jaar coöperatieve historie en ervaring leert ons hoe belangrijk
kennis, kwaliteit én innovatie zijn. Met meerdere dochterondernemingen in
binnen- en buitenland hebben we de voordelen van een grote organisatie, maar
met moderne en efficiënte (productie)locaties verspreid over het hele land en
met betrokken medewerkers blijven we dicht bij de klant.
Leden maken de coöperatie. De coöperatie functioneert
voor en door de leden. De coöperatie is zo ingericht dat het optimaal
gebruikmaakt van de kennis en daadkracht van leden, specialisten en
bestuurders. Daarbij is gekozen voor korte lijnen tussen bestuur, directie en
leden. Zo wordt tijd en geld goed besteed, met blijvende aandacht voor
rendement.
Bestuur - de coöperatie onder controle
Het bestuur van de coöperatie bestaat uit praktiserende
boeren en tuinders en externe leden. Samen zorgen zij voor controle op het
reilen en zeilen van de coöperatie. Daarnaast fungeert het bestuur ook als raad
van commissarissen van de onderneming Agrifirm waarin alle activiteiten zijn
ondergebracht en waarvan de coöperatie de enige aandeelhouder is.
Ledenraad - rechtstreekse invloed vanuit de districten
De gekozen districtsbestuurders van de 28
districtsbesturen vormen samen de ledenraad, het hoogste orgaan van de
coöperatie. Deze raad heeft belangrijke bevoegdheden op het vlak van
investeringen, onroerend goed, samenwerkingsverbanden en goedkeuring van de
jaarrekening. De ledenraad komt een aantal maal per jaar bijeen, maar wordt ook
tussentijds geïnformeerd.
Sectorraden - klankbord voor de directie
Elke agrarische sector heeft te maken met eigen
specifieke aspecten die binnen Agrifirm en daarbuiten goed geregeld moeten
zijn. Daarom zijn er sectorraden ingesteld die als klankbord dienen voor de
directie van Agrifirm. Er zijn sectorraden in de rundveehouderij, de
varkenshouderij, de pluimveehouderijtakken en de akker- en tuinbouw.
Jongerenraad - frisse kijk op zaken
De Jongerenraad bestaat uit enthousiaste, jonge,
agrarische ondernemers tussen de 18 en 35 jaar oud uit alle districten van de
coöperatie. Ze komen een aantal keer per jaar bij elkaar tijdens reguliere
vergaderingen en organiseren een dagexcursie en een jongerendag. De
Jongerenraad heeft een belangrijke klankbordfunctie voor het bestuur en de
directie van Agrifirm, die vragen over belangrijke onderwerpen een frisse blik
en mening. Jonge, agrarisch ondernemers dragen zo zelf bij aan ontwikkelingen
die voor hun toekomst belangrijk zijn.
Systemen ( systems )
Agrifirm Group bestaat uit 2 aparte onderdelen:
-
Agrifirm feed: Agrifirm Feed levert in Nederland
kwaliteitsveevoeders en tal van andere producten en diensten aan ondernemers in
de veehouderij. Dit varieert van melkvee, varkens, pluimvee, vleesvee tot
geiten.
-
Agrifirm plant: Agrifirm plast levert in
Nederland alle producten en diensten aan de ondernemers die in de akkerbouw en
melkveehouderij van toepassing zijn. Dit varieert van akkerbouw, biologische
akkerbouw, bloembollen, fruit, loonwerk, openbaar groen tot vollegrondsgroenten.
Mijn stage vindt plaats binnen Agrifirm Feed, hierbij zit
een stukje onderzoek, voornamelijk naar de ruwvoerkwaliteit en het advies bij
het ruwvoer.
Gedeelde waarde:
Voor Agrifirm zijn de volgende waarden belangrijk:
Bij Agrifirm zijn de aangesloten
boeren en tuinders eigenaren van de onderneming. Hun belangen zijn leidend in
de bedrijfsvoering.
Duurzaam waarde creëren voor de
leden
Het is belangrijk om duurzaam waarde voor onze leden te
bieden. Dit doen we door ondersteuning met duurzame, rendabele concepten voor
het bereiken van een optimaal resultaat. Vergroting van de waarde van onze
onderneming door versterking van onze marktpositie en rendabele groei, komt via
winstuitkering weer terug bij onze leden.
Kansen benutten
De agrarische sector is continu en volop in beweging.
Door veranderende regelgeving, milieuaspecten en maatschappelijke vraagstukken
staan ondernemende boeren en tuinders steeds voor nieuwe uitdagingen. Agrifirm
spant zich in om, in samenwerking met ketenpartners, deze uitdagingen om te
zetten in kansen. Door kennis, advies en productontwikkeling bieden we
oplossingen waarmee u kunt voldoen aan de hoge eisen van belangrijke afzetmarkten.
Marktpositie versterken
Agrifirm wil in de Nederlandse markt zowel in omzet als
imago haar marktpositie versterkt, door voorop te lopen in kennis en innovatie
en door klantgerichte advisering. Binnen en buiten het kerngebied Nederland
willen wij het marktaandeel uitbreiden door rendabele groei. Hierdoor lopen we
voorop met oplossingen voor een beter resultaat. Daarnaast bieden we
toegevoegde waarde door kennis, innovaties en deskundige medewerkers die dicht
bij de klant staan. Agrifirm staat voor vernieuwende concepten, waarmee klanten
inspelen op de uitdagingen van vandaag en morgen.
Managementstijl ( style )
Het management is in handen van de directie coöperatie en
bestuur coöperatie. Deze twee houden toezicht op alle werkzaamheden die worden
uitgevoerd binnen en buiten het bedrijf.
Bij problemen moet de betrokkene binnen het bestuur benaderd
worden en kunnen eventuele problemen worden opgelost met diegene.
Personeel ( staff )
Agrifirm telt in totaal ruim 3000 medewerkers, deze zijn
verspreid over de binnen- en buitendienst, in het binnen- en buitenland.
Vaardigheden ( skills )
Bij Agrifirm zijn de aangesloten boeren en tuinders
eigenaren van de onderneming. Belangen staan voorop. Wij fungeren als een
schakel in succes. Agrifirm wil in de Nederlandse markt zowel in omzet als
imago haar marktpositie versterkt, door voorop te lopen in kennis en innovatie
en door klantgerichte advisering waarbij kwaliteit en kennis hoog aangeschreven
staan.
bronnen:
www.wikipedia.nl
www.agrifirm.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten