Agrifirm


Agrifirm

Mijn eerste periferiestage ga ik lopen bij Agrifirm. Deze begint op 22 october 2012 en duurt 12 weken. Om meer informatie te krijgen over Agrifirm heb ik dit bedrijf geanalyseerd met het 7 s model.

Het 7 S model
Het 7S-Model is ontworpen door het Amerikaanse consultancy bureau McKinsey. Het is een systeem om de kwaliteit te meten van de prestaties die een onderneming levert. Dit gebeurt aan de hand van zeven dimensies. Deze dimensies zijn allemaal met elkaar verbonden.
 Verder moeten deze dimensies in evenwicht zijn en elkaar ondersteunen. Op deze manier wordt er een effectieve en efficiënte onderneming gerealiseerd.


Strategie ( strategy )

Agrifirm wil een schakel zijn in het succes van klanten en partners en duurzame waarde genereren voor haar leden. Om deze positie te verwerven, zullen wij ons de komende jaren toeleggen op groei en focus, nationaal en internationaal. Vier strategische pijlers helpen onze doelstellingen te behalen.
-          One firm: bedrijfsstructuur die dicht bij de klant ligt. Daarom kiest Agrifirm voor zelfstandige dochterondernemingen. Maar het blijft een grote organisatie waardoor kennis kan worden gebundeld en ook goed worden samengewerkt.
-          Samenwerking: samenwerking met klanten en binnen partnerships, samenwerkingsverbanden maken hun sterker en zorgen voor het behalen van hun doel.
-          Innovatie: vernieuwing is het bestaansrecht voor het bestaansrecht van de agrarische ondernemer. Research & Development heeft dan ook een centrale plek binnen onze organisatie, om nu én in de toekomst duurzame, resultaatgerichte innovaties te brengen.
-          Groei in omzet en resultaat: groei zorgt voor een aantrekkelijk bedrijf voor goed opgeleide en gemotiveerde professionals die zorgen voor resultaat en deskundig advies binnen Agrifirm en bij hun klanten. Groei zorgt ook voor kostenbesparingen, inkoopvoordelen en een versterking van onze gezamenlijke innovatiekracht.

Structuur ( structure )

Agrifirm is een sterke coöperatieve onderneming waarin 17750 nederlandse ondernemende boeren en tuinders hun kracht hebben gebundeld. Het is ontstaan in 2010 uit de fusie van Agrifirm met Cehave Landbouwbelang. Meer dan 100 jaar coöperatieve historie en ervaring leert ons hoe belangrijk kennis, kwaliteit én innovatie zijn. Met meerdere dochterondernemingen in binnen- en buitenland hebben we de voordelen van een grote organisatie, maar met moderne en efficiënte (productie)locaties verspreid over het hele land en met betrokken medewerkers blijven we dicht bij de klant.

Leden maken de coöperatie. De coöperatie functioneert voor en door de leden. De coöperatie is zo ingericht dat het optimaal gebruikmaakt van de kennis en daadkracht van leden, specialisten en bestuurders. Daarbij is gekozen voor korte lijnen tussen bestuur, directie en leden. Zo wordt tijd en geld goed besteed, met blijvende aandacht voor rendement.

Bestuur - de coöperatie onder controle
Het bestuur van de coöperatie bestaat uit praktiserende boeren en tuinders en externe leden. Samen zorgen zij voor controle op het reilen en zeilen van de coöperatie. Daarnaast fungeert het bestuur ook als raad van commissarissen van de onderneming Agrifirm waarin alle activiteiten zijn ondergebracht en waarvan de coöperatie de enige aandeelhouder is.

Ledenraad - rechtstreekse invloed vanuit de districten
De gekozen districtsbestuurders van de 28 districtsbesturen vormen samen de ledenraad, het hoogste orgaan van de coöperatie. Deze raad heeft belangrijke bevoegdheden op het vlak van investeringen, onroerend goed, samenwerkingsverbanden en goedkeuring van de jaarrekening. De ledenraad komt een aantal maal per jaar bijeen, maar wordt ook tussentijds geïnformeerd.

Sectorraden - klankbord voor de directie
Elke agrarische sector heeft te maken met eigen specifieke aspecten die binnen Agrifirm en daarbuiten goed geregeld moeten zijn. Daarom zijn er sectorraden ingesteld die als klankbord dienen voor de directie van Agrifirm. Er zijn sectorraden in de rundveehouderij, de varkenshouderij, de pluimveehouderijtakken en de akker- en tuinbouw.

Jongerenraad - frisse kijk op zaken
De Jongerenraad bestaat uit enthousiaste, jonge, agrarische ondernemers tussen de 18 en 35 jaar oud uit alle districten van de coöperatie. Ze komen een aantal keer per jaar bij elkaar tijdens reguliere vergaderingen en organiseren een dagexcursie en een jongerendag. De Jongerenraad heeft een belangrijke klankbordfunctie voor het bestuur en de directie van Agrifirm, die vragen over belangrijke onderwerpen een frisse blik en mening. Jonge, agrarisch ondernemers dragen zo zelf bij aan ontwikkelingen die voor hun toekomst belangrijk zijn.

Systemen ( systems )

Agrifirm Group bestaat uit 2 aparte onderdelen:
-          Agrifirm feed: Agrifirm Feed levert in Nederland kwaliteitsveevoeders en tal van andere producten en diensten aan ondernemers in de veehouderij. Dit varieert van melkvee, varkens, pluimvee, vleesvee tot geiten.
-          Agrifirm plant: Agrifirm plast levert in Nederland alle producten en diensten aan de ondernemers die in de akkerbouw en melkveehouderij van toepassing zijn. Dit varieert van akkerbouw, biologische akkerbouw, bloembollen, fruit, loonwerk, openbaar groen tot vollegrondsgroenten.

Mijn stage vindt plaats binnen Agrifirm Feed, hierbij zit een stukje onderzoek, voornamelijk naar de ruwvoerkwaliteit en het advies bij het ruwvoer.

Gedeelde waarde:
Voor Agrifirm zijn de volgende waarden belangrijk:

Bij Agrifirm zijn de aangesloten boeren en tuinders eigenaren van de onderneming. Hun belangen zijn leidend in de bedrijfsvoering.

Duurzaam waarde creëren voor de leden
Het is belangrijk om duurzaam waarde voor onze leden te bieden. Dit doen we door ondersteuning met duurzame, rendabele concepten voor het bereiken van een optimaal resultaat. Vergroting van de waarde van onze onderneming door versterking van onze marktpositie en rendabele groei, komt via winstuitkering weer terug bij onze leden.

Kansen benutten
De agrarische sector is continu en volop in beweging. Door veranderende regelgeving, milieuaspecten en maatschappelijke vraagstukken staan ondernemende boeren en tuinders steeds voor nieuwe uitdagingen. Agrifirm spant zich in om, in samenwerking met ketenpartners, deze uitdagingen om te zetten in kansen. Door kennis, advies en productontwikkeling bieden we oplossingen waarmee u kunt voldoen aan de hoge eisen van belangrijke afzetmarkten.

Marktpositie versterken
Agrifirm wil in de Nederlandse markt zowel in omzet als imago haar marktpositie versterkt, door voorop te lopen in kennis en innovatie en door klantgerichte advisering. Binnen en buiten het kerngebied Nederland willen wij het marktaandeel uitbreiden door rendabele groei. Hierdoor lopen we voorop met oplossingen voor een beter resultaat. Daarnaast bieden we toegevoegde waarde door kennis, innovaties en deskundige medewerkers die dicht bij de klant staan. Agrifirm staat voor vernieuwende concepten, waarmee klanten inspelen op de uitdagingen van vandaag en morgen.

Managementstijl ( style )

Het management is in handen van de directie coöperatie en bestuur coöperatie. Deze twee houden toezicht op alle werkzaamheden die worden uitgevoerd binnen en buiten het bedrijf.
Bij problemen moet de betrokkene binnen het bestuur benaderd worden en kunnen eventuele problemen worden opgelost met diegene.

Personeel ( staff )

Agrifirm telt in totaal ruim 3000 medewerkers, deze zijn verspreid over de binnen- en buitendienst, in het binnen- en buitenland.

Vaardigheden ( skills )

Bij Agrifirm zijn de aangesloten boeren en tuinders eigenaren van de onderneming. Belangen staan voorop. Wij fungeren als een schakel in succes. Agrifirm wil in de Nederlandse markt zowel in omzet als imago haar marktpositie versterkt, door voorop te lopen in kennis en innovatie en door klantgerichte advisering waarbij kwaliteit en kennis hoog aangeschreven staan.

bronnen:
www.wikipedia.nl
www.agrifirm.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten